Henrik Constantin
"Dualitetens illusion
Et af Henrik Nielsens hovedformål er at vise illusionen om dobbeltheden mellem kunst og virkelighed i hans liv og praksis som kunstner.
Dette skyldes den almindelige forestilling om, at kunst egentlig ikke er en grundlæggende del af menneskets eksistens, oplevelse eller en naturlig begivenhed i hverdagen. I stedet er det begrænset til institutioner, som så får det privilegium at definere, hvad der er kunst, blot ved at være en udpeget institution. Og derfor ikke at være kunst.
Den grundlæggende forskel mellem institutioner og kunst er, at hvor institutioner har grænser, er kunst grænseløs. Dette gør det også til den mest dybtgående menneskelige aktivitet og produkt, fordi det er den, der kommer tættest på at efterligne universets enhed og uendelighed.
Det blanke lærred er ubegrænset. Det er en manifestation af potentiale. Potentialet hvorfra alt kan vokse. Men det kan også være et overvældende rum, fordi du skal tage en samvittighedsbeslutning om at bruge din intuition i stedet for logik. Ryst alt, hvad du nogensinde har lært af dig, og gå, hvor billedet fører dig hen. Hav tro på det du laver i stedet for at efterligne kunst.
Ligesom kunst er tro også grænseløs. Det er ikke bundet af logikkens love eller sund fornuft. Det er – eller burde i det mindste være – et udtryk for ægte intuition. Tro er i denne betydning af ordet ikke begrænset til religionens snævre ordninger, men snarere en universel længsel efter sandhed og naturlove. For eksempel kærlighed.
Sådan er det i hvert fald for Henrik Nielsen, og derfor insisterer han på at arbejde med kunst på en alternativ måde. Henrik Nielsen har i mange år levet et utraditionelt liv og har i stedet for at gå på kunstakademi krydset Alperne på en gammel, rød damecykel. Været en væsentlig del af et bæredygtigt samfund kaldet Verdensfamilien i landsbyen Fisterra beliggende i området Galicien i det nordlige Spanien. Henrik Nielsen har også rejst på tværs af Europa og gået Caminoen tre gange.
Mange af disse erfaringer har formet Henrik Nielsen som kunstner og hans mission om at bryde illusionen om dualitet mellem kunst og virkelighed, tro og viden, visdom og videnskab.